Tuesday, 26 January 2016

^Apa itu Nephrotic Syndrome?^

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Moga Korang yang membaca entry ini berada didalam lindungan Allah SWT. Hari ni nak kongsikan tentang penyakit Nephrotic Syndrome. Eh, apa Nephrotic Syndrome ni?? Pada yang tertanya-tanya apa lah penyakit Nephrotic Syndrome ni...Kita geng! hihi. Sebab Saya pun pertama kali dengar nama penyakit ni..Sebenarnya tu istilah saintifik..dengan kata lain Nephrotic Syndrome ini adalah Penapis Buah Pinggang Bocor.

Kaki Bengkak Tanda Nephrotic Syndrome


Sebenarnya, Nephrotic Syndrome ini berkait dengan masalah buah pinggang di mana buah pinggang normal Glomeruli iaitu sejenis penapis halus didalam buah pinggang. Ia berfungsi untuk menghalang albumin iaitu sejenis protein daripada terkeluar melalui air kencing. Penapis yang telah bocor akan mengeluarkan lebih 3gram protein melalui air kencing didalam masa 24jam setiap hari daripada badan. Ianya dipanggil Proteinuria.

Apabila pengeluaran protein keluar, Ia menyebabkan badan akan kehilangan banyak protein dari dalam darah (Hypoalbuminemia). Hati juga akan menghasilkan lebih banyak lemak didalam darah. Nephrotic Syndrome ini berlaku lebih banyak dikalangan Kanak-kanak berbanding Dewasa. Punca sebenar tidak diketahui tetapi ada juga disebabkan oleh jangkitan kuman didalam darah seperti Syphilis, Penyakit autoantibodi seperti SLE (Systemic Lupus Erythematosus), Penyakit darah sejak lahir seperti Sickle Cell Desease dan Kencing Manis.



Antara tanda seseorang itu menghidap Nephrotic Syndrome adalah seperti berikut:

  • Penghidap jadi lemah dan tidak bermaya
  • Kencing berbuih-buih
  • Mata dan Muka kelihatan bengkak pada waktu pagi
  • Kaki kelihatan bengkak akibat berdiri pada sebelah petang
  • Perut Kembung
  • Cirit birit.
Selalunya cara untuk merawat penyakit Nephrotic Syndrome ini adalah dengan kaedah Biopsi iaitu sedikit sampel tisu buah pinggang akan diambil untuk menentukan jenis Nephrotic Syndrome. Ubat steroid yang diambil untuk masalah ini sebenarnya memberi kesan sampingan dan boleh menyebabkan komplikasi kepada penghidap Nephrotic Syndrome. 

Cara lain penghidap Nephrotic Syndrome ini boleh mengamalkan DIET iaitu dengan mengawal pengambilan garam supaya ianya tidak berlebihan. Bagi yang mengalami bengkak air (EDEMA), pengambilan air secara berlebihan juga perlu dikawal agar tidak berlebihan. Sangat penting bagi penghidap Nephrotic Syndrome mengawal pengambilan kalori dan protein dalam menu harian mereka.

Disini Saya ingin berkongsi kisah seorang Lelaki yang bebas daripada Nephrotic Syndrome hanya konsisten dengan pengambilan minuman botani sahaja. Klik Sini 


Sebarang pertanyaan atau pesanan berkaitan vitamin semulajadi, Korang boleh pilih nak hubungi Saya melalui medium dibawah ni yer.. Sampai jumpa lagi dilain entry.. :)




Call/SMS/Whatsapp/Telegram:010-2114231
COD:Kayan/ Lekir/Sitiawan/Manjung
POSTAGE: Seluruh Malaysia




~^Lelaki ini bebas daripada Nephrotic Syndrome^~

Ini kisah di mana seorang kenalan rapat Saya iaitu Puan Hartini Badri dan suaminya Encik Muhamad Rosdi Ismail yang dibelenggu dilema apabila suaminya Encik Muhamad Rosdi disahkan mengalami Nephrotic Syndrome iaitu Penapis buah pinggang bocor. Meh Saya kongsikan sedikit coretan kisah mereka..apa yang mereka lalui semasa berdepan dengan situasi ini.

Nephrotic Syndrome
Nephrotic Syndrome



TESTIMONI 26: MUHAMAD ROSDI & HARTINI BADRI

Assalamualaikum, ini kisah bagaimana kami telah jatuh cinta cinta dengan Vivix Shaklee. Nama saya Muhamad Rosdi Ismail,38 tahun. Pada bulan September 2015, saya telah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom iaitu buah pinggang bocor yang menyebabkan protein terkeluar melalui air kencing. Sesuatu yang agak mengejutkan dan merisaukan saya sebenarnya. Siapa tak sayang buah pinggang kan??


Sebenarnya sebelum tu lagi saya perasan air kencing berbuih tetapi saya tak fikir ia sesuatu yang pelik dan tanda penyakit ini. Tetapi bila tangan dan kaki membengkak, barulah saya menyedari ada yang tidak normal. Saya membuat pemeriksaan di Hospital. Dan semasa di hospital doktor menahan saya di wad kecemasan dan membuat pemeriksaan air kencing 24jam, juga pemeriksaan darah. Setelah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom doktor memberi "sebeban" ubat yang pada saya sangat banyak untuk ditelan. Dengan ubat surut bengkak, ubat kolesterol, ubat darah tinggi. Ya, penyakit ini turut memberi saya pakej penyakit yang lain yang sebelum ini saya memang tidak pernah menghidapinya.

Doktor turut memberi steroid tetapi menyatakan jika saya bersetuju untuk membuat Biopsi iaitu prosedur mengambil sampel buah pinggang maka saya tak perlu mengambil steroid.

Saya berbincang dengan isteri, kami bersetuju untuk memulangkan sebungkus besar Steroid dan memberitahu Doktor kami ingin membuat Biopsi. Hakikat yang sebenarnya kami ingin berikhtiar dengan VIVIX SHAKLEE. Kalau sebelum ini saya antara yang culas memakan vitamin tapi dengan Vivix saya sangat konsisten. Maka saya meneruskan suplemen dan juga ubat doktor kecuali steroid. Saya sangat risau jika buah pinggang saya benar benar rosak maka perlu menjalani dialisis di usia 30an ini. Di saat anak-anak masih kecil ini. Nauzubillah.

Alhamdulillah dengan izin Allah, setelah sebotol Vivix bacaan protein di dalam urin menampakkan penurunan. Dan setelah 3botol Vivix iaitu lebih kurang 3bulan saya ada temujanji dengan Doktor pakar di Selayang. Dan Alhamdulillah saya sangat bersyukur apabila Doktor mengesahkan air kencing saya tiada lagi protein, tekanan darah normal dan ujian darah semua menunjukkan result yang cantik. Doktor juga stopkan semua ubat dan yang paling best Doktor sendiri yang beritahu TAK PERLU BUAT BIOPSI.

Kalau sebelum ini saya dan isteri merasakan Vivix mahal tetapi bila dalam situasi ini barulah kami menyedari duit boleh dicari, namun buah pinggang itu lebih berharga, tiada gantinya.

Terima kasih Allah. Terima kasih Shaklee.

Sekiranya anda atau ahli keluarga anda menghidapi penyakit ini atau yang berkaitan ataupun penyakit kronik lain seperti diabetis, strok, darah tinggi dan kanser. Ikhtiarlah dengan VIVIX. Saya percaya Allah tak turunkan penyakit tanpa penawarnya. Tugas kita untuk berikhtiar, selebihnya berdoalah dan bertawakal lah kepada Allah. 

Sesungguhnya Dia Yang Maha Berkuasa Menyembuhkan.

Muhamad Rosdi Ismail



Okay, habis sudah kisah Encik Muhamad Rosdi dan Puan Hartini Badri. Ingatlah, setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati..selagi mana Kita tak pernah berputus asa untuk berikhtiar. InshaAllah mesti ada jalan keluar. Begitu juga dengan Lelaki ini..tak pernah menyerah sebelum berjuang. :). 

Moga perkongsian kali ini dapat membantu Korang sekiranya ingin berikhtiar dengan minuman botani Vivix Shaklee. Untuk konsultansi dan pesanan boleh cari Saya kat sini yer .


Call/SMS/Whatsapp/Telegram:010-2114231
COD:Kayan/ Lekir/Sitiawan/Manjung
POSTAGE: Seluruh Malaysia

Monday, 25 January 2016

::::Makanan Untuk Bina Antibodi Anak-anak Tersayang::::

Kesihatan Kanak-kanak sangat penting dalam situasi negara kita Malaysia yang mengalami jerebu dan hujan panas yang tidak kira waktu. Sebagai Ibubapa, mesti risaukan akan kesihatan anak-anak tersayang. Cukup ke sekadar risau tanpa membekalkan mereka makanan terbaik untuk bina antiodi anak-anak kita. 

Sedikit perkongsian dari apa yang Saya baca dan dikongsi bersama dengan Korang yang Saya sayangi. Moga sama-sama dapat membantu untuk bina antibodi anak-anak kita yer. 

Makanan Sihat



Apa yang perlu untuk meningkatkan antibodi anak-anak:

Vitamin C
Makanan yang kaya vitamin C mampu menguatkan keimunan tubuh dengan meningkatkan penghasilan sel darah putih dan antibodi untuk memerangi kuman yang menyebabkan jangkitan penyakit. Kuatkan antibodi si kecil dengan pengambilan sekurang- kurangkannya enam hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran. Buah sitrus, betik, mangga, kiwi, brokoli,lada benggala, tomato dan ubi kentang.

Vitamin E
Vitamin E berupaya merangsang sel untuk menghapuskan kuman seperti sel B yang menghasilkan antibodi melawan bakteria. Antara makanan punca vitamin E ialah kekacang, biji bunga matahari, minyak sayuran,bijirin penuh, zaitun, legum,asparagus, bayam, beras perang, telur, minyak dan daging.

Zat Besi
Makanan kaya zat besi meningkatkan penghasilan sel darah putih. Ia juga meningkatkan produksi sel T yang membantu sel darah putih mengeluarkan lebih banyak antibodi. Zat besi diperlukan untuk melawan infeksi dan menyembuhkan luka. Bijirin yang diperkuatkan dengan zat besi adalah sumber yang sesuai untuk si manja. Selain itu, antara makanan lain ialah ketam,  daging lembu,kuning telur, badam,susu, tairu dan coklat gelap.

Omega -3
Biasanya sistem keimunan tubuh memberikan reaksi yang lebih dengan membebaskan lebih banyak antibodi untuk melawan bakteria atau alergi yang menyerang. Reaksiberlebihan ini dipanggil sebagai respons hipersensitif yang bakal menyebabkan reaksialergi seperti tumbuhnya ruam. Omega -3 melindungi tubuh daripada kerosakan yang disebabkan oleh reaksi berlebihan tadi. Omega-3 meningkatkan aktiviti sel darah putih yang menghapuskan bakteria. Omega-3 boleh didapati dalam ikan yang berlemak seperti salmon, tuna dan ikan kembung.

Credit to: Pa & Ma April 2015


SET ANAK PINTAR


Selain itu, sekiranya korang memerlukan sajian vitamin semulajadi khas untuk Kanak-kanak.. korang boleh cuba set vitamin Kanak-kanak seperti yang dicadangkan Pakar Nutrisi kami di Shaklee. 

Untuk sebarang konsultansi atau pesanan, Korang boleh je hubungi Saya seperti details dibawah yer..




Call/SMS/Whatsapp/Telegram:010-2114231
COD:Kayan/ Lekir/Sitiawan/Manjung
POSTAGE: Seluruh Malaysia

Sunday, 24 January 2016

^17 KELEBIHAN ZINC DALAM KESIHATAN^

Zinc ni biasanya dikaitkan dengan kesuburan lelaki & keguguran rambut... tapi Zinc sebenarnya sangat banyak khasiat dan faedahnya utk kesihatan kita.
Jom kita semak khasiat2 dan kelebihan Zinc
.
17 KELEBIHAN ZINC

1. MASALAH JERAWAT: Kajian telah menunjukkan zink berkesan untuk menyembuhkan jerawat. Ia lebih baik dari penggunaan antibiotik.
2. EKZEMA: Ekzema atau ectopic dermatitis antaranya disebabkan oleh kekurangan zink dalam badan.
3. MENYEIMBANGKAN HORMON : Zinc mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan.
4. KESIHATAN KULIT : zink berkait rapat dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.
5. PENYEMBUHAN LUKA: Kekurangan zinc menyebabkan lambat penyembuhan luka. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada zink, yang menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.

Luka sembuh dengan Zinc Shaklee
Ikan Haruan Kaya dengan ZInc
6. GANGGUAN PROSTAT: Zink sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zink menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser . Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.
7. MENURUNKAN BERAT BADAN: Zink memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan.
8. KEHAMILAN: Ia adalah penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.
9. KESUBURAN & PEMBIAKAN: Bagi lelaki, zink membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara di kalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.
10. FUNGSI BIOLOGI: Zink memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.
11. MENGAWAL JANGKITAN : Zink membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru dan konjunktivitis.
12. ANTIOKSIDAN: Zink bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat .
13. ENZIM: Zink merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan zink.
14. KELESUAN KRONIK: Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil makanan yg kaya dengan zink.
15. BOTAK: Botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang mengidapinya ialah dengan pengambilan diet yang kaya dengan kandungan zink. Terdapat pelbagai kapsul yang kaya dengan zink, jadi ubat-ubatan yang kaya dengan zink akan membantu mencegah keguguran rambut
16. KEMEROSOTAN TULANG: Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zink adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan zink perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang.
17. RABUN MALAM: Pengambilan kira-kira 150-450 mg Zink akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan zink dan akan memperbaiki penglihatan mata.
Haaa sesiapa yang ada masalah di atas, sila lah ye... Zinc bulan ni beli 4 dengan harga 3 botol.

Untuk makluman semua, Zinc Complex akan diformulasikan semula jadi ianya mengambil masa untuk berada di pasaran semula. So, sempena promosi Zinc bulan ni..boleh dapatkan Zinc dengan harga terbaik daripada Kami. Sebarang pertanyaan dan konsultansi boleh hubungi Kami disini.

Email : cikwana@gmail.com
Call/SMS/Whatsapp : 010-2114231
COD : Lekir/Sitiawan/Manjung
POSTAGE : Seluruh Malaysia


^VIVIX Anti Aging Tonic Worth It to Diabetic?^

Assalamualaikum, morning. Hi everyone.. hope you guys happy always in bless Allah SWT. Today, i'll like to share with u guys about Vivix anti-aging  tonic. As you know..

Vivix Cellular Anti-Aging Tonic is a revolutionary breakthrough in the fight against cellular aging. Developed after years of research by Shaklee Corporation, the number one natural nutrition company in the U.S., 

Vivix is the world’s best anti-aging supplement. In laboratory studies, Vivix ingredients have been shown to impact the four key mechanisms of cellular aging.

A 30 day supply of Vivix delivers the equivalent amount of resveratrol found in 3,000 glasses of red wine, and Vivix ingredients are 10x more powerful in slowing a key mechanism of aging than resveratrol alone. All natural. Patent pending. Clinically tested key ingredients. Exclusive

Diabetes Vivix

Below We have a testimonial of Diabetic:

1) "As you know, I am diabetic with all the problems that go along. One of my greatest fears is losing my legs as my grandfather lost his from diabetes. I suffered severe neuropathy in both my legs and feet. In addition to that, I had 3 stints put in my left leg last summer and was diagnosed with PAD. I was experiencing severe leg cramps nightly. Hardly a night went by when I wasn't awakened by them and had to jump out of bed and walk around. This would happen several times a night. Since taking Vivix, I have not been awakened a single evening with a leg cramp. So wonderful! And I can feel my toes again. They no longer feel like wooden appendages down there. Bless Shaklee and Vivix! I now experience full nights of restful sleep."
Cathi S. Lindall, CPA


Testimonial Vivix



Testimonial Vivix

For more info about this Supplement, do contact us at :

Email : cikwana@gmail.com
Call/SMS/Whatsapp : 010-2114231
COD : Lekir/Sitiawan/Manjung
POSTAGE : Seluruh Malaysia