Tuesday, 3 January 2017

Apakah Telomere dan Kesannya Bila Telomere Memendek

Assalamualaikum. Salam tahun baru 2017 buat semua pembaca blog khyranaeemsvitastore. Didoakan korang semua sihat yer😄. Korang pernah dengar tak pasal telomere? Tahu tak apakah telomere ni?dan apa kesannya bila telomere memendek? Okey meh nak share dengar korang.



Bila usia menjengah senja banyak sangat penyakit yang datang nak berkawan rapat dengan kita. Korang perasan tak?kadang tu tak sampai pun umur 40an dah macam² dengar.

Tahu tak apa punca sebenar penyakit² kronik ni boleh terjadi ke atas tubuh manusia? Biasa dengar telomere tak? Meh nak cerita.

Telomere ni adalah seakan cap atau penutup dihujung kedua belah kromosom. Kromosom ni pula adalah sel dan DNA. Fungsi utama telomere ni adalah untuk melindungi sel dan DNA daripada rosak.

Setiap kromosom pula adalah unik bagi setiap orang. Sebagai contoh, ada orang tu hidungnya macam ibu dia tapi tang mata tu dah rupa ayah pulak. Macam anak² kita la. Ada yang cakap si sulong macam ayah si bongsu macam mama. Begitu lah kekdahnya.

Okey berbalik pada telomere tadi. Telomere ni sangat penting untuk melindungi DNA kita daripada rosak. Apa kesan bila telomere kita memendek?

Bila telomere memendek tu yang mudah diserang penyakit² kronik tadi. Sebab telomere akan menjadi pendek akibat daripada penuaan dan serangan radikal bebas.Semakin kita berusia semakin pendek lah telomere kita.  Bila telomere semakin pendek ia akan menyebabkan sel akan mati dan terus rosak. 

Apabila sel telah mati dan sel baru tidak terbina, makanya kita pun mudahlah untuk mendapat penyakit yang berkaitan dengan penuaan dan radikal bebas tadi seperti serangan jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis, kanser dan banyak lagi la yang kronik² tu.

Ada tak cara untuk bagi telomere kita ni memanjang? Jawapannya ada! Kita hendaklah menjalani gaya hidup yang sihat dan salah satunya boleh jadikan Vivix Shaklee sebagai satu keperluan makanan kesihatan kita.

Menurut landmark study shaklee, telomere pengguna Shaklee adalah 11% lebih panjang berbanding mereka yang bukan pengguna Shaklee. Vivix Shaklee mampu memperbaiki sel hingga ke peringkat DNA. 

Vivix juga berfungsi untuk memastikan cap atau telomere tadi sentiasa panjang dan sel/DNA terlindung daripada kerosakan serangan radikal bebas. Vivix Shaklee dirumus dengan 4 ramuan utama seperti Muscadine grape, Elderberry, purple carrot dan polygonum cuspidatum. Yang mana masing² memberi manfaat kepada tubuh badan kita.

So, sementara Promosi Vivix yang sedang berlangsung ini. Wajar sangat untuk korang cuba bukan tunggu sakit je nak amalkan vivix tapi sekarang ni semasa badan kita tengah sihat ni la. Sebab bila dah sakit ambik masa la nak sembuhkan.

Bukan sekadar promote tau tapi memang highly recomended ni..barang baik wajib dikongsi. Apapun terima kasih sudi membaca dan nak dapatkan vivix bileh roger Cikwana yer.

Your Trusted SIDPro,
Wana Mohd Tahir
0109749611

#tsunamishaklee
#kasigegar19
#oms63
#pengedarshakleemanjung

No comments:

Post a Comment