Monday, 8 May 2017

7 Aktiviti Dilarang Selepas Makan Jika Tidak Mahu Mengganggu Sistem Penghadaman Badan.

Tahukah anda mengambil bantal dan menghisap rokok merupakan aktiviti yang dilarang selepas makan. Ia dikhuatiri mengganggu sistem penghadaman badan kita.

Set Penghadaman Shaklee

Di bawah adalah 7 aktiviti yang tak patut dilakukan selepas makan:

1) Minum Teh
- Menikmati secawan teh panas sebagai pencuci mulut selepas makan sememangnya hebat. Tapi ia bukanlah pilihan yang tepat kerana teh mempunyai keasidan yang tinggi. Ia membuatkan kandungan protein dalam makanan meningkat sehingga ia menjadi sukar untuk di hadam. Jika nak minum juga, pastikan campur air yang banyak dan tunggu selepas satu jam.

2) Mandi
- Mandi boleh membuatkan aliran darah akan meningkat ke seluruhbadan terutamanya pada tangan dan kaki. Jika korang kita terus mandi selepas makan, jumlah darah disekitar perut akan meningkat dan mengalir ke seluruh badan. Jadi ia akan membuatkan sistem penghadaman kita semakin lemah.

Set detox Shaklee
Aktiviti Dilarang Selepas Makan

3) Tidur
- Perkara yang patut dielakkan selepas makan adalah tidur. Selalunya ia akan membuatkan sistem penghadaman kita terganggu. Dalam jangka panjang, ia akan menyebabkan jangkitan pada usus.

4) Berjalan-jalan
- Ramai orang cakap selepas makan elok berjalan-jalan tapi sebenarnya ia adalah SALAH. Sebab berjalan hanya akan menggelakkan sistem penghadaman menyerap nitrisi dari makanan sehingga badan kita tidak mendapat gizi yang secukupnya. Sebaiknya tunggulah dalam 15-20 minit selepas makan dulu. Kemudian baru jalan.

5) Makan Buah
- Sebelum ni ramai orang makan buah selepas makan. Sebenarnya kalau ikut Sunnah Nabi, buah elok diambil sebelum makan. Bila kita makan buah selepas makan, ia akan membuatkan perut mudah terasa kembung. Sebaiknya makan buah 1-2 jam sebelum makan atau selepas makan hidangan utama.

6) Aktiviti Berat
- Elakkan diri daripada melakukan aktiviti fizikal yang berat seperti berlari, bersenam atau aktiviti yang boleh menyebabkan kita bergerak. Aktiviti ini hanya akan membuatkan perut kita jadi kembung.

7) Merokok
- Ini bukan sahaja aktiviti yang tidak sihat tetapi ianya adalah aktiviti yang boleh merosakkan paru-paru. Lagi teruk bila dilakukan selepas makan. Dikatakan merokok selepas makan boleh meningkatkan risiko kanser sebanyak 10 kali lebih tinggi. Bahaya kan?

Ini semua sekadar panduan untuk kita, sebab ada antara kita walau Wana sendiri pun pernah je lakukan salah satu aktiviti di atas tu. So bila dah tahu kita sama-sama elakkan ye kawan-kawan.☺Untuk kesihatan bersama sebenarnya.

Buat pengetahuan korang, Shaklee juga ada menyediakan rangkaian vitamin untuk mereka yang mengalami masalah berkaitan sistem penghadaman tau. Gambar vitamin seperti didalam poster dibawah. Jika berminat untuk dapatkannya, boleh terus hubungi Wana ye.

Set Detox Shaklee
Klik gambar di atas untuk Order 


Wana Mohd Tahir | 010.9749611
Email: cikwana@gmail.com

COD: Batu 6 Caltex|Giant Hypermarket Manjung.







1 comment:

  1. Ooohhhh...baru tau tentang semua ni. Bagus sangat info ni.

    ReplyDelete